21-01-2006
Door Thessa Mooij

Een paar uur voor de opening van zijn tentoonstelling Rain and Hope loopt Erwin Olaf druk te telefoneren in de New Yorkse galerie Hasted Hunt. Voor het inlijsten van zijn laatste foto­serie is te sterke lijm gebruikt. Het resultaat is een bruine streep aan de bovenrand van de afdrukken. En Olaf was nog wel naar de inlijster van glamourfotograaf David LaChapelle gegaan.

Met de vertoning van zijn series Blacks (1989) en Mature (2001) had Olaf geen moeite The New York Times te halen. Zwarte bondage en gerimpeld vlees in bikini’s zouden ook nu nog choqueren in de stad die graag poseert als het epicentrum van de wereld. Met de twee series Rain (2004) en Hope (2005) is de fotograaf terug, met foto’s die geïnspireerd zijn op Norman Rockwell. ‘Dat erotische is ­eigenlijk al een jaar of tien weg,’ legt Olaf uit. ‘Het wordt steeds verpakter en symbolischer.’

Verschillende personages – boksers, kappers, schoolmeisjes, huisvrouwen – staan in vale...