Ze keren zich af van het vanzelfsprekend collectief, dat ze associëren met uniformiteit en gelijkheid. De nieuwe generatie bouwt haar idealen op individuen en persoonlijke keuzen.

Dat maakt ze niet minder maatschappelijk betrokken dan de babyboomers, maar nders. Minder dogmatisch, met meer oog voor de verschillen tussen mensen. En optimistisch over de toekomst.
De nieuwe generatie hemelbestormers bestormt met groot gemak. Je inzetten voor de publieke zaak ¡s geen zware taak. Het is leuk, het geeft een kick en je doet dat het liefst kleinschalig.

Natuurlijk zit er achter het moderne idealisme geen allesomvattende ideologie – een denkfout die hun ouders hebben gemaakt. Deze lichting wereldverbeteraars, vormgevers en smaakmakers verkiest het individu boven systeem en massa. Ze chatten liever met een leeftijdgenoot in het belegerde Belgrado dan dat ze hier in de regen met spandoeken de straat op gaan.

Willemijn Verloop (31), directeur van Warchild Nederland, de snelst groeiende...