De neergang van de creatieve klasse

Annemiek Leclaire
Illustratie: Elise van Iterson
Creatieve beroepen staan onder grote druk. Voor journalisten, fotografen, boekverkopers is het radicaal vernieuwen of verdwijnen.

Hoe zag het weekend eruit vóór iedereen een iPad en een smartphone had?

Verondersteld dat je iets te besteden had, wandelde je op een zaterdagochtend naar de kiosk voor de weekendkranten, een nieuwstijdschrift, een glossy over interieur, en als het salaris net binnen was kocht je misschien ook nog het boek dat zo goed besproken was in de boekenbijlage van je krant. Dan dóór naar de platenzaak of naar de muziekafdeling van de openbare bibliotheek om de nieuwste cd’s te beluisteren. Aldus ge-upload met fysieke cultuurdragers installeerde je je op een terras of aan je keukentafel met koffie en een pakje Marlboro Light. ’s Avonds misschien nog langs de videotheek voor een dvd.

Nu begint de zaterdag met de headlines op de smartphone. Het opinieblad staat op de iPad, romans op de e-reader, de Amerikaanse krant komt binnen via Facebook, muziek...

Sluit je nu aan voor slechts €4,99 per maand
X
Je hebt deze maand drie artikelen gratis kunnen lezen.
Word abonnee en lees onbeperkt
Als abonnee krijg je toegang tot al onze artikelen voor slechts € 4,99 per maand.

Advertentie

Advertentie