De neergang van de creatieve klasse

Annemiek Leclaire
Illustratie: Elise van Iterson
Creatieve beroepen staan onder grote druk. Voor journalisten, fotografen, boekverkopers is het radicaal vernieuwen of verdwijnen.

Hoe zag het weekend eruit vóór iedereen een iPad en een smartphone had?

Verondersteld dat je iets te besteden had, wandelde je op een zaterdagochtend naar de kiosk voor de weekendkranten, een nieuwstijdschrift, een glossy over interieur, en als het salaris net binnen was kocht je misschien ook nog het boek dat zo goed besproken was in de boekenbijlage van je krant. Dan dóór naar de platenzaak of naar de muziekafdeling van de openbare bibliotheek om de nieuwste cd’s te beluisteren. Aldus ge-upload met fysieke cultuurdragers installeerde je je op een terras of aan je keukentafel met koffie en een pakje Marlboro Light. ’s Avonds misschien nog langs de videotheek voor een dvd.

Nu begint de zaterdag met de headlines op de smartphone. Het opinieblad staat op de iPad, romans op de e-reader, de Amerikaanse krant komt binnen via Facebook, muziek...

Word abonnee vanaf € 4,99 Sluit je aan
X
Het zijn tijden voor Vrij Nederland
Het zijn tijden voor
Vrij Nederland
Goede journalistiek kost tijd en aandacht. Om de verhalen te kunnen maken die jij graag leest, vragen we je abonnee te worden. Sluit je nu aan.
Om de verhalen te kunnen maken die jij graag leest, vragen we je abonnee te worden van VN.
Het platform voor progressief Nederland
Voor cultuurliefhebbers en kritische volgers van de actualiteit
Onafhankelijke journalistiek: van maandblad tot video, van podcast tot blog
En: jaarlijks vier thema-specials

Advertentie

Advertentie