Wat kenmerkt een goede trendwatcher? Acht vakgenoten over hun metier en elkaar. Reinier Evers: ‘We gaan naar dienstbare merken’.

‘We heten trendwatching.com maar ik noem mezelf innovatie-expert.’

Evers (41) bouwde zijn website uit tot een internationaal bedrijf. ‘Tien jaar geleden was het om mij heen gebouwd, maar in je eentje kun je niet alles volgen en je eigen voorkeuren spelen te veel mee.’ Hij werkt nu aan expansie. ‘Johannesburg bijvoorbeeld, ons bruggenhoofd in Afrika, waar nu veel innovaties ontstaan. Maar ook New York, want veertig procent van onze omzet komt uit de VS.’ Trendwatching.com zit al wel in Londen, Singapore en Sao Paulo. ‘Een team researchers en analisten gaat in hun regio continu door honderden bronnen: media, studies, interviews. Ze werken samen met spotters, die ons tegen een kleine beloning de interessantste innovaties sturen.’ Evers destilleert daar weer trends uit. ‘Veel geven we weg aan een kwart miljoen subscribers, de rest stoppen we in een...