Nadat Job Cohen zich kandidaat stelde als leider van de PvdA, was de Facebookpagina ‘Yes we Cohen’ in no time een feit. Hoe kan Job Cohen verder profiteren van de nieuwe sociale media?

Toen Wouter Bos op vrijdag 12 maart bekend maakte af te treden als politiek leider van de Partij van de Arbeid, gebeurde er op Twitter iets bijzonders. ‘Wouter Bos’ werd een van de wereldwijd meest gebruikte woorden onder twitteraars. Op het hoogtepunt viel Bos’ naam meer dan twintigduizend keer in één uur. Dat is ongekend veel. Minstens zo bijzonder was de manier waarop twitterazzi dit nieuws met elkaar deelden en bespraken.

Natuurlijk, ook de schreeuwlelijken en de ‘haters’ brulden mee, maar over het algemeen was de toon beschaafd en de discussie inhoudelijk. Twitter wil nog wel eens het karakter hebben van een groepsgesprek tussen meningenverslaafden, nu gingen mensen in op elkaars mening, probeerden met argumenten (inderdaad, in 140 tekens) elkaar te overtuigen en droegen...