Twittervolgers kun je gewoon kopen. Jeroen van Bergeijk dook in de onderwereld van de zwijgende Twitter-accounts.

Twittervolgers kun je gewoon kopen. Jeroen van Bergeijk dook in de onderwereld van de zwijgende Twitter-accounts.

Meer dan welk ander sociaal medium is Twitter de ultieme, moderne statusindicator. Iemand met duizend LinkedIn-contacten is een uitsloverige netwerker, iemand met duizend facebookvrienden een chronisch onzeker type dat door veel mensen aardig gevonden wil worden.

Maar iemand met duizend twittervolgers is een man of vrouw met een publiek. Dat is iemand naar wie je wilt luisteren.

Voor mensen die leven van een publiek – journalisten, zoals ikzelf, maar bijvoorbeeld ook schrijvers, muzikanten en cabaretiers – lijkt een omvangrijke twitterschare dezer dagen dan ook onontbeerlijk. Je moet een ‘merk’ zijn. Je moet potentiële opdrachtgevers, uitgevers of zaaleigenaren kunnen laten zien dat er mensen zijn die in jouw werk zijn geïnteresseerd. En hoe...