Cultuur
De Beginjaarslijst: de beste films van 2018
Cultuur
Outsider Art verdient een betere film dan The Disaster Artist
‘How to survive in the real world’: één jaar als directeur van het IDFA
Tinderen ziet er maar sneu uit op het witte doek
‘Enorme fan’ en regisseur Denis Villeneuve over zijn Blade Runner 2049
De Hollywoodfilm van Hany Abu-Assad, met Kate Winslet, is af
Hollanders in Hollywood
Filmsterren staan in de rij voor regisseur Yorgos Lanthimos
Twee films, één boodschap: de mens is vergeten dier te zijn
Niet te missen, deze films
Michael Haneke: de regisseur die de kijker laat antwoorden
Vampier-af maar voor altijd eenzaam
Een van de liefste films van het jaar
Beste Acteur en Beste Actrice? Onzin!
Cultuur
Gastheer in m’n blootje bij Cinema Erotica in EYE
6 tot 8 minuten leestijd
Een goede Amerikaanse film is een uitzondering geworden
De échte winnaar van Cannes was een Mexicaans filmpje van zes minuten
Cannes heeft de schijn tegen
4 tot 5 minuten leestijd
‘Dit zijn wij óók’
Hoe een documentaire over een twintig jaar oude kindermoord verrassend actueel is
‘Get out’ combineert horror met racisme, en het werkt ontzagwekkend goed
Deborah Lipstadt: ‘Het is belangrijker dan ooit om op je hoede te zijn’
Kitty Courbois bij Bibeb: ‘Ik geloof dat ik erotische gevoelens vaak omzet in agressie’
Oscars 2017: hoe Hollywood de witte man (bijna) achter zich laat
Een beginjaarslijstje: de beste films van 2017
Paul Verhoeven: ‘Ik ben wel eens beschuldigd van feminisme’
Dit zijn de beste films van 2016: films met een Grote Vraag
Lies Visschedijk speelt vrouwen die weten hoe ze moeten léven
In Arrival is de held een taalkundige en een theoretische puzzel de plot
Vredesjournalist Sinan Can: ‘Spreek een focking fatwa uit tegen elke vorm van geweld’
Hoe ‘Once Upon A Time In The West’ het Amerika van Trump vertolkt
Als een ware complotdenker neemt Oliver Stone het niet zo nauw met de feiten
‘I, Daniel Blake’ is de grimmige kitsch die we nodig hebben
De schrijnende geschiedenis van blackface en whitewashing in Hollywood én Nederland
Rifka Lodeizen haakt zich vast met haar oogopslag
Dit is de prijswinnende documentaire die Lampedusa een gezicht geeft
Regisseur Hany Abu-Assad, Nederlander en Palestijn in Hollywood
Werner Herzog, tolk van andermans dromen
Kristen Stewart, filmster tegen wil en dank
Animatie leeft: Oscarwinnaar Michael Dudok de Wit over ‘The Red Turtle’
Cameraman Robby Müller zegt ‘u’ tegen zijn personages
Waarom er tentakelporno zit in Paul Verhoevens ‘Elle’
‘The Journey’: een wake up-call voor de empathie
Films maken de zielvermorzelende droneoorlog zichtbaar
American Honey is de On the Road van de 21e eeuw
Woody Allen: hoera, meer van hetzelfde!
Laurie Anderson over haar hond, Lou Reed en verdriet
History’s Future: niet echt gelukt, maar wel voluit geprobeerd
Hoe Chris Rock de Oscar-academy te kijk zette
Een ongewoon overtuigende verbeelding van Auschwitz
De mooiste seksscène van het jaar, door poppen
15 dingen die je nu nog van Hitchcock kunt leren
Moet je de nieuwe Tarantino zien in 70mm?
Cate Blanchett: deels extravert, deels muurbloempje
Zó! Dit zijn de 10 beste films van 2015
Star Wars gaat Back to the Future
Over de borsten van Miss Universe in de film Youth
Colin Farrell: altijd meer ‘huh?’ dan ‘duh!’
Anton Corbijn: ‘Professioneel gezien staat ‘Life’ heel dicht bij me’
Laat de Nederlandse camera vliegen! Een video-essay
Ga naar ’45 years’, het zal niet tegenvallen
J. Kessels. The Movie? Lees nu eerst The Novel
Zijn monsters zullen hem overleven: Wes Craven (1939-2015)
Amy Schumer: grappig, schunnig, onbevreesd
Het grote raadsel van de film ‘Victoria’
Die nieuwe Amy Winehouse-documentaire – moet dat nou echt?
De lach van de Distractionist
Wat doen die Oostenrijkers in hun kelder?
70 jaar Wim Wenders
Oscars 2015: Zielige witte mannen