Media

Het voorspel bood alvast veel vermaak. Peter Vandermeersch, de Vlaamse hoofdredacteur van NRC Handelsblad, hield zijn lezers de laatste weken nauwgezet op de hoogte van de gedaanteverandering die eraan zat te komen. Volgens hem snakte de meerderheid van zijn lezers naar kwaliteitsjournalistiek in ‘een modern strak pak’. Vandaar dat het avondblad na veertig jaar zou overgaan van het klassieke formaat op tabloid – pardon, op compact.

Een alleszins begrijpelijke stap, hoor. De oplage daalt al jaren gestaag. En dan moet je wat. Lievelingsvijand de Volkskrant heeft dezelfde operatie glansrijk overleefd. Hoog tijd, dachten ze in Rotterdam, om het erop te wagen.

De wens om ‘onmisbaar’, ’toonaangevend’, ‘scherp’, en ‘intelligent’ te zijn, stond daarbij voorop. In een intern ‘documentje’ dat Vandermeersch met ons deelde, zette de hoofdredactie ‘de grote lijnen’ uit: ‘Wij garanderen onze lezer dat hij in Nederland niet beter, objectiever en grondiger kan geïnformeerd worden dan in NRC...