Mijn hele wereldbeeld is veranderd sinds ik op de Uitmarkt een T-shirt van El HEMA heb aangeschaft. Dat viel overigens nog niet eens mee. De uit de hand gelopen grap van ontwerpbureau Mediamatic trok van tevoren zoveel publiciteit, dat lange rijen belangstellenden zich voor het Stedelijk Museum aan de Oosterdokskade hadden opgesteld.

Eenmaal binnen bleken producten als de cut-up djellaba (een Arabisch gewaad dat met een schaar tot modieuze jurk kan worden omgetoverd) en de oer-Nederlandse hagelslag in El HEMA-verpakking al te zijn uitverkocht. Nog wel voorradig waren boeken over de profeet Mohammed, rookworsten van onder religieus toezicht geslachte runderen en onderbroeken met poëtische teksten als: ‘Het was zo mooi hoe hij met zijn heupen bewoog toen hij zich uitkleedde. Hij heeft een lichaam van ivoor.’ Van het El HEMA-T-shirt was in mijn maat – XL – nog maar een enkel exemplaar verkrijgbaar. Die kans kon ik uiteraard niet aan me voorbij laten gaan.

Waarom mijn...