Ook opera Il Trovatore moest eraan geloven. We zitten nog minstens tot 2018 vast aan Eerste Wereldoorlog-porno.

Sommige kranten dachten dat het door de personenregie kwam, anderen dachten dat het aan de dirigent lag, of het decor, en vrijwel iedereen noemde het schijnbaar onmogelijke libretto: afijn, Il Trovatore – nu opgevoerd door Nationale Opera en Ballet – krijgt slappe recensies. Dat is jammer, want er staan zangers als geweldenaren te zingen en ook het koor weet een aantal malen de muziek zo je hoofd in te stampen, dat ze nog dagen door blijft dreinen.

Het is traditie om het verhaal van deze opera ingewikkeld te noemen, maar dat valt reuze mee: vrouw wordt gestalkt door wrede edelman maar houdt van romantische troubadour. Edelman wil wraak, aan het slot blijken de rivalen broers. Ingewikkeld werd deze opvoering door de enscenering waar regisseur Àlex Ollé voor koos: de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog.

U begrijpt waar dit toe leidde. Ollé stelt zich de...