Volgens innoverende docent Jelmer Evers moet het in het onderwijs om de individuele verhalen gaan.

Flipping the classroom is overgewaaid uit Amerika en ik ben er vanzelf naartoe gegroeid. Zo radicaal nieuw is het niet hoor, aan universiteiten gebeurt het al langer. Ik had te weinig tijd voor directe uitleg en daarom nam ik de lessen over stof die ik wilde behandelen op en zette ze op YouTube.

De vragen die zo’n les opriep, besprak ik vervolgens met de klas. Als het goed is, maak je door die omdraaiing meer tijd vrij voor echte interactie.’

Jelmer Evers (37) geeft sinds vier jaar les op UniC, een innovatieve school in Utrecht. Hij studeerde Internationale Betrekkingen, deed een postdoc bij Instituut Clingendael en besloot het onderwijs in te gaan, vooral dankzij een stage in het township Mamelodi in Zuid-Afrika. ‘De beste les die ik ooit heb gehad.’

UniC gaat uit van de gedachte dat leerlingen als ze geïnspireerd en gemotiveerd zijn, verantwoordelijkheid kunnen nemen voor hun...