Internet maakt ons dommer, sneller afgeleid en neurotisch, schreef Nicolas Carr. Maurits Martijn vroeg hem hoe hij zich weer kan leren concentreren op het lezen van dikke boeken.

Voor een boek dat in veel opzichten met zichzelf in tegenspraak is (zie het kader hieronder) is Nicholas Carrs Het ondiepe buitengewoon succesvol. Begin maart was de Amerikaanse non-fictieauteur drie dagen in Nederland om zijn boek te promoten. Met televisieoptredens, interviews in onder meer de Volkskrant en NRC Handelsblad en uitverkochte zalen in Amsterdam, Rotterdam en Wageningen is die missie geslaagd.

De paradoxen van ‘Het ondiepe’

Schrijver Nicholas Carr constateert in Het ondiepe dat hij geen dikke boeken meer kan lezen en legt uit dat dit komt doordat het internet zijn hersenen aantast.

Paradox 1: Carr schrijft daar een boek over met 402 literatuurverwijzingen naar onder andere Augustinus, Heidegger en Descartes.

Paradox 2: Hij heeft 328 pagina’s nodig om uit te leggen waarom wij geen dikke...