De Islamitische Staat heeft een uitgekiende mediastrategie om strijders te rekruteren en mensen over te halen naar het beloofde land te trekken. ‘In de propaganda presenteert IS een romantisch idee van de nieuwe staat.’

‘Wat wil je weten,’ schrijft een Nederlander die nauw betrokken is bij de propagandastrijd van de Islamitische Staat. We zijn hem op het spoor gekomen via Twitter. Voordat de man, we noemen hem op zijn verzoek Abu Bakr al Adnani, verder gaat, wil hij één ding controleren: ‘Ben je Iranees? Ik wil namelijk zeker weten dat ik geen sjiieten help. Zij zijn vijand nummer 1.’ De conversatie verloopt via van Twitter. Nadat we hem verzekerd hebben dat we géén Iraniërs zijn en ook geen sjiieten en dat we zijn Twitter-account niet zullen prijsgeven, geeft hij telkens in berichten van maximaal 140 tekens inzicht in de strak geleide media-afdeling van de Islamitische Staat.

Hoezeer Abu Bakr betrokken is bij de verspreiding van de propaganda blijkt als hij op...