Als bedenker van het opzienbarende project ‘Sweetie’ brengt reclamemaker Mark Woerde zijn eigen theorieën over ‘prosociale marketing’ in de praktijk. ‘Het nieuws is uiteindelijk in totaal door meer dan één miljard mensen gezien.’


‘Noem het maar een messiascomplex,’ zegt Mark Woerde (40), oprichter en mede-eigenaar van reclamebureau Lemz. Door zijn opvoeding heeft hij nu eenmaal de overtuiging dat hij in principe alles kan oplossen. ‘Ik heb van thuis nooit beperkingen opgelegd gekregen.’ Reclamemensen gaan in de regel aan stress ten onder, ze verkopen hun zaak voor veel geld of ze eindigen ergens in de marge, bedacht hij een paar jaar geleden. Die kant wilde hij niet op. ‘Ik wil iets goeds doen voor de wereld – en vast niet als enige in mijn vakgebied. Dus ging ik, in samenwerking met Columbia University, onderzoek doen naar “prosociale marketing”.’

Op basis daarvan schreef hij een boek met de ambitieuze titel How Advertising Will Heal the World...