logo
Zoek naar

Deze week in VN
Politiek
Binnenland
Buitenland
Duurzaamheid
Wetenschap
Maatschappij
Integratie
Rechtstaat
Economie
Crime
Kunst & cultuur
Literatuur
Film & media
Kunst & design
Muziek
Theater
De vijf sterren thrillers uit de D&T Gids vind je op www.leesditboek.nl
Aanmelden nieuwsbrief

Adverteren in VN

 


De zaak-Herfkens (2) - Herfkens’ honger

19-01-2008
Door Pieter van Os en Freke Vuijst

Eveline Herfkens had overal recht op. Vond ze zelf. Maar ze onderschatte de weerzin tegen haar primadonnagedrag onder UNDP-medewerkers.

‘Circling the wagons’. Ame­rikanen hebben een mooie uitdrukking voor de aanvankelijke reactie van de VN-ontwikkelingsorganisatie UNDP op het artikel dat Vrij Nederland vorige week publiceerde over de moeizame contractonderhandelingen van Eveline Herfkens (zie ook: Het eigen belang van een Nederlandse armoedebestrijder). Net als landverhuizers die, in de tijd van het Wilde Westen, werden aangevallen door Indianen, zette de organisatie direct de huifkarren in een kring. Maar nog geen week later bood de organisatie al een opening. Afgelopen vrijdag wijzigde de UNDP zijn verklaring. De organisatie heeft zelfs een vraag opgeroepen die Vrij Nederland niet stelde. Wist Herfkens dat ze de Amerikaanse vreemdelingenwet schond met haar aanvraag voor een permanente verblijfsvergunning in Amerika?

Ter recapitulatie: in oktober 2002 begon de voormalige minister voor Ontwikkelings­samenwerking haar baan bij de VN om de campagne voor de millenniumdoelstellingen te promoten. Enkele jaren later bedacht ze in Amerika te willen blijven, ook als haar werk erop zit bij de VN. Maar: een ambtenaar in dienst van een internationale organisatie mag geen beroep doen op de vreemdelingenwet. Ze moest daarom een tijdelijk contract, maar wenste geen genoegen te nemen met de restricties daarvan. Bij de reconstructie van het conflict met de personeelsafdeling van UNDP ontdekte Vrij Nederland ook dat de Nederlandse overheid haar tussen 2002 en 2006 een royale huursubsidie verstrekte van in totaal 280.000 dollar. Dit is tegen de regels van de Verenigde Naties, die de eigen medewerkers verbiedt om ‘aanvullende betalingen of andere subsidies te ontvangen’.

In reactie op het artikel heeft de organisatie, net als het ministerie van Buitenlandse Zaken, aangekondigd een onderzoek te verrichten naar de rechtmatigheid van de huursubsidie die Eveline Herfkens ontving.

Dat onderzoek hoeft niet veel tijd in beslag te nemen. Vrij Nederland citeerde al uit de VN-gedragscode waarin staat dat die huursubsidies inderdaad tegen de regels zijn. Dat overtredingen daarvan schering en inslag zijn, doet daar niets aan af. De woordvoerster van secretaris-generaal Ban Ki-moon bevestigde dit afgelopen week nog eens. Een Amerikaanse journalist vroeg haar of het VN-beleid is dat een medewerker in dienst van de VN geen geld mag ontvangen van een overheid, voor huisvesting of andere doelen. ‘Absoluut,’ was haar antwoord.

Stom toeval
En dan over Herfkens’ arbeidscontractsperikelen. UNDP noemde het artikel in Vrij Nederland daarover ‘niet accuraat’. Enkele van de documenten waaruit geciteerd wordt, zijn ‘onderdeel van het soort van weloverwogen en doelbewust intern proces dat alle organisaties hanteren bij het sluiten van een nieuw contract’. Deze documenten, zegt UNDP, ‘reflecteren niet de uiteindelijke positie van de UNDP-leiding, noch het uiteindelijke resultaat wat betreft het contract van mevrouw Herfkens’. Die documenten geven, kortom, een dwarsdoorsnede van een conflict, niet de uitkomst.

Maar die verklaring heeft UNDP dus inmiddels gewijzigd. De organisatie zegt dat het momenteel onderzoekt of ‘Herfkens op de hoogte was’ van de regels. Aan Vrij Nederland schreef Herfkens in een lange e-mail dat ze geen idee had dat ze met haar contract geen green card kon aanvragen. ‘In maart dit jaar (toen de procedure bijna rond was) kwam ik er door stom toeval achter dat het niet is toegestaan om terwijl je voor de VN in de VS werkt een permanente verblijfsvergunning in de VS aan te vragen: deze regel geldt alleen in de VS en is het gevolg van de gecompliceerde relatie tussen de VN en de VS. Ik heb dezelfde dag VN personeelszaken geïnformeerd en vervolgens mijn ontslagbrief ingediend, met de afspraak dat ik een ander type contract zou krijgen aangezien alle betrokkenen wensten dat ik mijn functie zou blijven voortzetten. Overigens was het nalatigheid van personeelszaken dat ik niet op de hoogte was van deze regel.’

Omdat het wel apart is dat Herfkens niet van de regel wist – nagenoeg iedere expat in Amerika weet ervan – vroegen we haar er na die eerste e-mail nog eens naar. In een tweede mail schreef Herfkens: ‘Denkt u nu echt dat ik deze al zou hebben aangevraagd als ik van
tevoren geweten had wat voor ellende ik mezelf op de hals zou halen wat betreft mijn arbeidscontract?’De regel is overigens niet het gevolg van de gecompliceerde relatie tussen de VN en de VS, zoals Herfkens schrijft. Ook in Nederland en in menig ander westers land bouwen VN-
medewerkers geen arbeidsverleden op en kunnen ze geen aanspraak doen op de nationale vreemdelingenwetgeving.

Bono
In de reactie op het artikel hecht de UNDP-woordvoerder eraan te benadrukken dat Eveline Herfkens sinds januari 2006 weliswaar erom vroeg parttime te werken en te worden gehonoreerd, maar in werkelijkheid, ‘de facto’, doorging voltijds te werken voor de millenniumcampagne. Dit deed ze vanuit huis, zegt ook hij. Dat werpt de vraag op waarom iemand uit eigen beweging vraagt een parttime contract te mogen afsluiten, om vervolgens voltijds door te werken vanuit het eigen huis. Bovendien is het de vraag waarom de Verenigde Naties deze secundaire arbeidsvoorwaarden biedt, waarbij iemand van Herfkens’ rang niet op kantoor verschijnt. De oplossing die Melkert aandroeg, was het onderbrengen van de millenniumcampagne bij een andere afdeling en Herfkens achter te laten bij de oude. Zo geschiedde. Gek genoeg lijkt die uitholling van haar functie Herfkens niet te deren. Althans, daar is niets van terug te vinden in de interne memo’s en e-mails waar dit weekblad de hand op kon leggen.

Daaruit is ook niet op te maken of Herfkens de millenniumcampagne succesvol leidde. Dat is ook moeilijk na te gaan; heeft de econoom Jeffrey Sachs, de voetballer Zinédine Zidane, de popster Bono of de bestuurlijke cheerleader Eveline Herfkens de millenniumdoelstellingen wereldwijd in de aandacht gezet? Bovendien is ze moeilijk te vergelijken met anderen in een soortgelijke baan, want hoeveel leiders van een millenniumcampagne heeft de wereld vooralsnog gekend?

Huursubsidie
Haar werkzaamheden zijn tamelijk vaag, maar dat is niet ongewoon voor een bureaucratische bobo-baan. Een helder criterium is het geld dat Herfkens ophaalde en waaruit ook haar salaris werd betaald. Dat fonds heeft nooit droog gestaan, maar het hield ook niet over. Met dat geld, van voornamelijk Europese landen, probeerde Herfkens Europese regeringen en parlementen warm te maken voor meer hulp aan arme landen.

Ook het platform voor de millenniumcampagne in Nederland opereert op die manier.
Kari Postma van NCDO legt het nog eens uit, want ook haar instelling was tot voor kort een van de organisaties die gemeenschapsgeld uitgaf om de naamsbekendheid en bewustwording van de millenniumdoelstellingen te bevorderen. ‘Bedoeling is druk op de politiek te creëren.’ Kennelijk kan de minister die druk niet zelf uitvoeren in de ministerraad. Maar hij kan wel subsidie bij zijn collega’s lospeuteren, zegt Postma, om die druk aan te wakkeren in de samenleving, in de hoop dat de ministerraad uiteindelijk besluit meer geld uit te trekken voor de verwezenlijking van de millenniumdoelstellingen.

Over de royale huursubsidie van de Neder­landse overheid zei UNDP-voorlichter David Morrison tegen NRC Handelsblad dat hij, noch de organisatie, ooit iets heeft geweten van de betalingen. Maar hij had er wel enig begrip voor, voegde hij eraan toe. Want: ‘Je wordt nou eenmaal niet rijk van een baan bij de VN.’

Dit is een veelzeggend citaat. Want is rijk worden de bedoeling van een baan als armoedebestrijder? Zou ook Eveline Herfkens rijk hebben willen worden van haar baan bij de VN? Accepteerde ze daarom de extraatjes uit Den Haag? In het reconstrueren van het arbeidsconflict waarin Eveline Herfkens in het afgelopen jaar is beland, kwamen wij niet tot die conclusie. Rijk worden, daar ging het haar niet om. Haar recht, daar ging het om. Dat is iets anders. En juist de vanzelfsprekendheid waarmee zij meende recht te hebben op alle voordeeltjes van haar vorige contract, bracht haar in conflict met de personeelsafdeling van de organisatie. Veel van haar eisen heeft ze overigens niet gekregen, zo blijkt ook uit de documenten. Zo vroeg ze aanvankelijk om een aanpassing van haar verbintenis met terugwerkende kracht, zodat haar aanvraag voor een permanente verblijfsvergunning niet in gevaar kwam. Daarna kwam het gezeur over businessclass-tickets (mede omdat ze een zieke moeder heeft), een pas waarmee je via de voordeur het VN-gebouw in kan en het behouden van haar titel. Toen bleek dat businessclass niet haalbaar was, vroeg ze om een vast extra bedrag van dertigduizend dollar. Ook dat heeft ze niet gekregen. Toegangspassen en tickets: klein bier, zeker, maar de vanzelfsprekendheid en het aplomb waarmee Herfkens haar wensen uitte, wekte onoverkomelijke ergernis bij enkele personeelsfunctionarissen. Een van hen raadde Melkert zelfs aan iemand anders te vinden om de campagne te leiden. Ze staan aan de wortel van het conflict.

Ook in Nederland bleek, na het verschijnen van het artikel, dat juist haar wensen over businessclass en dergelijke, reden waren tot verontwaardiging. ‘Dit bedoelden we dus toen we Koenders voorlegden dat het niet zo kan zijn,’ zei VVD-Kamerlid Ten Broeke toen hij uitlegde waarom zijn collega Boekestijn Kamervragen had gesteld, ‘dat een zelfbenoemde kaste van ontwikkelingswerkers businessclass de wereld rond vliegt, terwijl onze soldaten in Uruzgan hun eigen materieel moeten opeten’. SP-Kamer­lid Van Bommel zei iets soortgelijks.

On-ge-loof-lijk braaf
De woorden van de VVD’er zijn nagenoeg dezelfde als de woorden die Herfkens als minister reserveerde voor ‘deskundigen’ in ontwikkelingshulp. Voor het tijdschrift de Internationale Spectator bracht de ontwikkelingseconoom Paul Hoebink in herinnering hoe Herfkens in de zomer van 1999 ‘een serie clichébeelden presenteerde van grof verdienende, aan het zwembad hangende en door personeel bediende deskundigen, die arbeidsplaatsen van lokale deskundigen zouden bezetten’.

Als je bedoelingen goed zijn, ligt het kwaad altijd ergens anders. Interne VN-
regels zijn voor Afrikanen en Italianen bedoeld, niet voor Nederlanders. Want wij bedoelen het goed. Op de vraag van NRC Handelsblad of ze wist dat Nederland de VN-regels overtrad door haar huursubsidie te geven, zei ze: ‘Natuurlijk niet. Wie zou ooit denken dat iets wat de Nederlandse regering doet, tegen de regels is? Nederland is zo’n on-ge-loof-lijk braaf land. Had ik dat dan moeten controleren?'

Nederland is braaf, Herfkens treft geen blaam. Anderen zijn altijd incompetent of langzaam. In de brief aan Vrij Nederland schreef Herfkens: ‘De bureaucratische molens van de VN malen zeer langzaam en een definitieve oplossing voor de ontstane problemen is nog niet gevonden.’ Zelf had ze het te druk, zo liet ze afgelopen maandag aan NRC Handelsblad weten, om zich om dit soort regeltjes te bekommeren. ‘Ik deed dat omdat ik nodig ben voor de campagne die ik in vijf jaar uit het niets heb op­gebouwd.’ Het is nog onduidelijk of Herfkens de huursubsidie zal moeten
terugbetalen.

Reacties

Goede berichtgeving. Eens kijken of er iets mee wordt gedaan op Buza. Ik herinner me uit de tijd at Herfkens minister was, en ze op reis was in Afrika, ze geen tijd had voor de gewone mensen. Alleen voor ministers en presidenten. Miss Miljoen.

omarpale | 17-01-2008 23:02

Schandalig, het lijkt wel dat men met het zich bewegen in hoge kringen moeite krijgt met het contact houden met de werkelijkheid waar geld aannemen waar je geen recht op hebt gewoon jatten blijft.

Doede Pausma | 18-01-2008 12:17

ALS ZE GEWIPT WORDT VOOR HAAR DADEN ZAL ZE IN NEDERLAND WEL EEN BURGEMEESTERPOST VAN EEN GROTE STAD TOEGEWEZEN KRIJGEN. WAAR ZIJN WE MEE BEZIG?

HERMAN | 18-01-2008 22:37

Ik heb weinig bewondering voor de politiek en de persoon van mevr. Herfkens, maar in dit geval ......? Wie durft te zeggen dat hij die aangeboden subsidie afgewezen zou hebben? De commentaren op dit en eerdere artikelen lijken meer ingegeven door benepen afgunst dan door verontwaardiging.

Paul van Gool | 19-01-2008 15:03

Nu heb ik altijd gedacht dat huursubsidie bedoeld was voor mensen met een benedenmodaal inkomen, zodat die ook in staat zijn om en een woning te huren en ook nog te kunnen leven. Voorzover ik weet is de bovengrens van die huursubsidie voor woningen onder zo'n goeie zeshonderd Euro in de maand.
Kritiek op Herfkens, die op meer dan schandalige wijze haar zakken vult heeft absoluut niets met afgunst te maken, maar alles met verontwaardiging. Diepe verontwaardiging.
De term 'links lullen, rechts vullen' lijkt mij bij uitstek geschikt voor dit gedrag van mevrouw Herfkens.
Het ergste is dat dit natuurlijk koren op de molen is van iemand als Geert Wilders. Mevrouw Herfkens bedankt!

Dennis de Graaf | 20-01-2008 00:41

Schandalig, en premier balkenende maar hameren op normen en waarden. Je kunt van de inwoners van onverschillig welk land geen goede belanstingmoraal verwachten als dit schandalige gedrag van mevrouw Herfkens wordt gedoogd.

Maarten Brandt | 20-01-2008 10:56

Mevrouw verdient ruim usdollar 220.000 per jaar NETTO. Hierop komt een (illegale) huurvergoeding van ruim euro 7000 per maand (usd 120.000) Ongetwijfeld heeft ze tal van andere wringe benefits. Haar inkomen is dus feitelijk meer dan usd 340.000 per jaar, voor het verrichten van wat hand en span diensten aan de (armetierige) VN. Ik heb zelf veel gereisd (voor eigen rekening) naar de derde wereld. Haast struikelend over de hulpverleners (NGO's) verbaas je je over de inefficientie van het VN-apparaat en de efficientie van haar ambtenaren om persoonlijke vergoedingen binnen te harken. Bah!

gert jan | 20-01-2008 22:00

Op basis van een vage doelstelling: "het onder druk zetten van regeringen om meer geld uit te trekken voor armoedebestrijding in de wereld" wordt een afdeling van de VN opgezet die miljoenen nodig heeft om dat doel te bereiken.
Problemen met Herfkens worden simpel opgelost door een nieuwe afdeling met dezelfde taak te belasten.
Herfkens en haar businessclass zijn peanuts vergeleken met de geldverspilling die er binnen de tandeloze tijger die de VN is plaatsvindt.
Daarmee is het gedrag van Herfkens nog niet acceptabel.

Paul | 22-01-2008 13:07

De zoveelste PvdA-er die de zaak tilt.
Weg met die dame, maar eerst terugbetalen.

willem | 22-01-2008 16:51

Schanddalig ! Helemaal als ze er mee wegkomt , dwz de nederlandse overheid (BUZA) haar niet dwingt de ""huursubsidie"" terug te betalen . Dus naar dat soort onzin gaat ons belastinggeld . En voor een fatsoenlijk salaris voor de politie is geen geld .

marijke | 25-01-2008 00:12

Het ontgaat me wat Wilders hiermee te maken heeft. Snappen mensen nog steeds niet dat zijn kiezers 'ontvreden stemmen' zijn? Voorlopig is het de enige politicus die zijn mond open doet. Dus mag ie dat van mij ook over een zakkenvulster als pvda-mevrouw Herfkens. Onze brave Wim Kok staat op de top 3 van commissarissen. Een bedankje van het bedrijfsleven (a.o. Shell) dat ie hen nooit in de weg liep tijdens zijn ambtsperiode. Herinneren jullie je Peper nog. Ook pvda. Bah.. weg met de socialisten !

Jacques | 25-01-2008 17:46

Ik begrijp niet waarom iedereen zich zo druk maakt??
Zijn we nu ineens wakker geworden ??
Het gaat toch immers al jaren zo bij de "socialisten??"
Eerst even je zelf in de "Picture" werken als Minister, staats secretaris of kamerlid en net doen of het lot van de (Patrtij van de) arbeider belangrijk is.
Als je deze ""hobbel" eenmaal hebt genomen, wordt het tijd om (van zijn belasting centen)je zakken te vullen.

Willem B | 25-01-2008 22:59

wat een ongelofelijke verkeerd men is die Eveline Herkens. He enige antwoord is 1. uit functie ontheffen, 2. alle onterechte bedragen terug vordereen 3. dagvaarden voor diefstal/bedrog en dan acgter de tralies en nooit meer en publieke functie. Te wlgelijk voor woorden !

awdeb | 26-01-2008 08:02

Volkomen eens met auteur awde hierboven

g. v . rosmalen | 27-01-2008 10:29

Deze mevrouw voordragen voor de slet van de maand verkiezing.

H. Donker | 27-01-2008 13:46

ik stel voor dat iedereen die op dit moment huursubsidie moet terug betalen dit stopt in afwachting van wat er beslist wordt met de SCHULD van Herfkens !!!!

J.M. van Vliet | 29-01-2008 00:01

Ook al in 1985 heeft Herfkens gerommeld met veel geld naar Jamaica. 100 miljoen maar liefst wat in de zakken is verdwenen. Ja, van wie? Misschien is Herfkens er zelf ook niet slechter van geworden. Er is geen verantwoording voor afgelegd!!! Kan allemaal graaien in de grote pot.
Zie artikel in De Telegraaf van 25.06.1985.
Eventueel bij mij op te vragen.

C. Bergher | 29-01-2008 13:31

miljoenen in je zaak steken terwijl in Afrika elke minuut 2 kinderen sterven aan malaria.
Iets wat het daglicht niet kan verdragen.

Abraham Bahlbi | 07-02-2008 12:17

Alles is al gezegd,helemaal mee eens. compliment voor reactie schrijvers en onderzoekers Pieter van Os en Freke Vuijst

Daan | 15-02-2008 22:00

Vreemde uitspraak van de heer Dervis "zover ik weet krijgt niemand v/d UNDP huursubsidie".Dat is nog al logisch meneer.De andere UNDP leden( en mogelijk mevr.H.ook, maar wie onderzoekt dat?)krijgen gewoon(volgens de VN regelgeving(door mij gelezen),de eerste 4 jaar een huurtegemoetkoming van 80% v/d huurwaarde!
Probeer nou niet (althans zker niet mij)de nederlanders zand i/d ogen te strooien.

rob bl | 18-02-2008 17:23

voormalig pvda minister
zakkenvuller, geen haar beter dan de rest

jan | 23-02-2008 20:22

het schaamrood zou op uw kaken moeten staan,
werkt u nou aan armoedebestrijding???

wil | 23-02-2008 20:33

Als BZ dit over zijn kant laat gaan en haar niet laat terugbetalen hoe kan je dan van de burgers verlangen dat zij netjes belasting betalen?
Ik weet uit ervaring dat de overheid makkelijk met onze centen omgaat, maar dat je zo makkelijk geld krijgt ook als je het niet nodig hebt, verklaar dat maar eens aan de minima die steeds verder door de heer Bos en consorten wordt gekort.
OOK PVDA, je weet wel die partij voor de arbeiders (wilde ze toch even daaraan herrinneren)

Ruud | 24-02-2008 23:58

Schandalig vind ik het. Natuurlijk moet er terugbetaald worden. Ik hoop dat de 2e kamer straks een pittige discussie voert hierover.

leon | 25-02-2008 17:06

Natuurlijk wordt er niet terugbetaald.
Dat zou betekenen dat BZ schuld bekent aan deze praktijken.
Zuinig zijn is een kwaliteit die alleen aanwezig is bij hardwerkende mensen die weten hoeveel ze moeten presteren om hun inkomen te verwerven.
Een milleniumcampagne die opgetuigd is met dit soort decadente uitspattingen verdient geen enkele steun.
Hoeveel mensenlevens kunnen dit soort uitvreters redden door gewoon economy te vliegen ipv business class?
De eigendunk druipt er vanaf: overal druk mee en vooral geen aandacht schenken aan de regeltjes.
Dat is alleen voor voetvolk, daar hoeft deze prima donna zich niet om te bekommeren.
Opvallend hoeveel uitvreters er een PVDA label dragen.
Daar kunnen degenen zoals Max van der Stoel, en de grondleggers van de sociaal democratie die zich correct gedragen hebben niet tegen op.

Paul | 25-02-2008 18:10

zakkenvullers onder elkaar, ik mis zeer PVDA opinies, ik roep alle PVDAers op te reageren, ook POLITICI, wees eens dapper of zijn jullie allemaal volgzame(CDA) lammeren ?

j.m. van vliet | 25-02-2008 23:41

Mij valt het niet meer op, bij elk (financiaal)schandaal van de afgelopen tijd was er wel een pvda'er bij betrokken. Pvda kun je gewoon niet vertrouwen, dat blijkt wel weer.

Floris | 26-02-2008 11:42

Toen ik maandagochtend bij m'n broodje kaas, de krant las, werd ik ontzettend misselijk, niet van het brood of de kaas. Ik ben blij dat ik geen honger hoef te lijden. Ik werd misselijk bij het bericht over mevr. Herfkens. Een week eerder kreeg ik bericht dat ik 600,00 euro moest terug betalen vanwege de huursubsidie. Helaas ik had inplaats van ruim 700 euro iets meer dan 800 p.maand ontvangen. Dus hoe dan ook terug betalen. Er zijn mensen die het slechter hebben dan ik, veel slechter. Echter, zou het niet beter zijn als ook deze mevrouw en velen van haar "soortgenoten" ook terug betalen en stort dat dan gelijk even in een potje onvoorzien van de "gewone man" Misschien dat zij dan ook weer eens normaal kunnen leven. Zolang er van deze op waarheid beruste informatie komt, heb ik en vele met mij GEEN vertrouwen in welke politieke partij dan ook. Niet goed je werk doen is in de gewone maatschappij - Wegwezen zonder gouden handdruk of wat dan ook- Deze mensen worden altijd weer op één of andere manier beloond. Bah ik word weer misselijk.

een "gewone" burger | 26-02-2008 12:05

Ach, natuurlijk mag zij dit bedrag houden. De PvdA politici zijn immers de grootste graaiers en zogenaamde onwetenden.
Waarom zouden deze lieden de regels van de VN niet negeren, die van de Rekenkamer worden toch ook terzijde geschoven.

Willem de Zwijger | 26-02-2008 16:52

Waarom maken we er geen handtekeningenactie van, zodat er een petitie aangeboden kan worden. Wordt het geen tijd de kracht van internet te gaan gebruiken? Zodat wat bestuurders doen, evenals wat er met 'Joaran' is gebeurd, zichtbaar wordt gemaakt voor iedereen. Zodat deze mensen eindelijk weer verantwoordelijk gaan zijn voor wat ze doen? En niet denken dat er toch geen haan naar kraait en er altijd iemand uit hun netwerk is, die hen beschermt en een baantje bezorgt?

Catharina | 27-02-2008 12:48

N.B.
Lees: ' Joran" voor Joaran.
en: hoe je een handtekeningenactie opzet, weet ik niet.

Catharina | 27-02-2008 12:52

Misselijkmakende graaierij van PVDA leden.
Hoe kan men verwachten dat wij ons dan netjes gedragen??
Balkenende zou een vent zijn door dit persoonlijk aan te pakken

Hans | 02-03-2008 13:05

Hoe meer hulp er gegeven wordt hoe armer die landen worden. De landbouw gaat kapot aan gratis voedselhulp, dictators krijgen allemaal smeergeld anders komen de hulpverleners niet eens het land binnen. Herfkens en de rest in deze industrie o.a. Novib, weet dit en graait rustig mee. De volk wordt belaagt met zielige filmpjes over hongerige kindertjes en vaak is dit oud materiaal die weer naar boven wordt gehaald voor het volgend bedel actie.
Zonder hulp zijn ze beter af, kijk naar Azie, Zuid Korea was arm en is nu rijk, zonder hulp, Bangades met miljarden hulp is nog steeds een basket case. Stoppen met hulp en de hulporganisaties opdoeken. Dat zal veel verlichting geven. Voor hen en voor ons.

Elisabeth | 05-03-2008 20:14

tja ik moet m,n 712,40 huursubsidie terugbetalen over het jaar 2005,,en zij mag het gewoon houden,ik ben al vanaf 2005 aan het "stoeien met VROM over m,n huursubsidie van toen,ze hebben bij mij fout op fout gemaakt ,beschuldigd van samenwonen enz.. ach ja en toen ook nog een foutje maken in de inkomensgrens ,getallen omdraaien het kon allemaal bij VROM,,,behalve rekenen dat konden ze nu niet !!!!!!alles wat ik tegenkom over dit onderwerp print ik uit en zal ik aan de rechter laten zien m,n brief is al de deur uit,,,misschien heeft evelien nog wat handige tips voor me ?????

nico dekker | 07-03-2008 14:18

Ik vraag me af, of de bovenstaande vraag wel de goede vraagstelling is. Volgens mij is absoluut niet duidelijk, of deze intentie (zie vraag) een hoofdrol of zelfs maar een rol heeft gespeeld in het gedrag van Herfskens.

Ik denk veeleer, dat zij zichzelf en haar inkomen heeft vergeleken met anderen op hetzelfde niveau en niet meer dan dat. Waarom krijgen die anderen - ook die in andere bureaus met andere taken maar ook heel in het algemeen - niet ook deze vraag voorgelegd, of zij rijk mogen worden terwijl anderen creperen? Sinds wanneer is het onze taak om de bureaucratische tussenwandjes -hypocisie te verdedigen? Of zelfverrijking in het algemeen?

Het rechtstreeks verbinden van haar inkomen met haar werkbudget is in feite van haar eisen, dat zij haar eigen werk maar moet betalen, de armen uit eigen portemonnaie moet helpen. Het is net zoiets als van brandweerlieden eisen, dat ze hun eigen brandweerauto maar moeten betalen. En moet de minister van onderwijs het onderwijs uit eigen zak helpen bekostigen omdat hij minister van onderwijs is? De bovenstaande vraagstelling is dus vooral een zeer kleingeestige.

Ik voel wel wat voor de onderliggende nivelleringsgedachte bij de critici van Herfskens. Maar waar er armoedebestrijding moet worden bekostigd, daar moet dat gebeuren door allen die het beter hebben; net zo goed door ons als door mevrouw Herfskens.

Johan Leissner | 15-03-2008 14:21

Naar mijn mening moet er antwoord gegeven worden op de vraag: waarom moet ik als gewone burger mijn teveel ontvangen huursubsidie terug betalen en waarom hoeft mevrouw Herfkens dat niet? HIeris sprake van rechtsongelijkheid. Ik heb verschillende partijen benaderd en ik krijg telkens als antwoord: "Meneer u heeft een punt", maar als ik bij de regeringspartijen aanklop dan krijg ik als antwoord: "meneer u ziet dit verkeerd". Dat is naar mijn mening niet relevant ik wil gewoon een antwoord op mijn vraag: Waarom ik wel, en zij niet? Ik hoop dat er iemand opstaat om deze vraag te beantwoorden. Het gaat mij niet om het bedrag wat ik (en velen met mij) moet terug storten, het gaat mij hier om de rechtsongelijkheid. Daar moet een antwoord op worden gegeven.

Lucas Wijma | 20-03-2008 11:25

Ik wou dat ze Greta heette.

Greta Grijpgraag.

Milinda | 27-03-2008 13:19

Deze arrogante incompetente dame, die zich telkens weer beroept op haar 'kwaliteiten'moet snel ophoepelen. Ik zie haar nog lopen tussen vluchtelingen in Afrika met gelakte nageltjes en gekleed naar de laatste mode. Dat is ze ten voeten uit: een charlatan.
Snel (gedwongen) terugbetalen en in Amerka blijven (met greencard), zodat wij niet nog ens een riante ww.regeling moeten betalen.

Niek | 27-03-2008 13:43

Reacties bij de weledomroep:

Marcel, 17-01-2008 - NL

Het past in de PVDA-traditie : Links lullen en rechts zakken vullen. De betrokkenen moeten eens een bezinningsweekendje organiseren in het stulpje van van Kemenade met als eregasten Alders, Kok, Melkert. Depla (Nijmegen) kan met een kleine show de zaak wat opvrolijken.


--------------------------------------------------------------------------------


Marcel, 17-01-2008 - NL

Het past in de PVDA-traditie : Links lullen en rechts zakken vullen. De betrokkenen moeten eens een bezinningsweekendje organiseren in het stulpje van van Kemenade en als eregasten Alders, Kok, Melkert. Depla kan met een kleine show de zaak wat opvrolijken.


--------------------------------------------------------------------------------


alex, 17-01-2008 - Nederland

Een jaarsalaris van $225760 en dan huursubsidie krijgen van E84000. Eigenlijk is het een zielig mens. De PvdA zal er wel blij mee zijn. Links lullen en eigen zakken vullen. Weer 5 zetels minder in de kamer.


--------------------------------------------------------------------------------


Emil, 16-01-2008 - Nederland

Buitengewoon schokkerend. Dit zal Nederland zeker geen goed doen. Wat mij betreft zou mevrouw Herfkens per direct op non-actief moeten worden gesteld, verboden worden ooit nog een publiek functie te bekleden en alle ongeldig verkregen vergoedingen restitueren. Ze heeft misschien een kleine 5 miljoen opgehaald, maar de schade die ze Nederland hierdoor heeft toegebracht is vele malen groter.


--------------------------------------------------------------------------------


Koert Jester, 15-01-2008 -

Volgens mij vertegenwoordigt ze niemand behalve zichzelf en haar bankrekening.


--------------------------------------------------------------------------------


erik, 14-01-2008 - nederland

Maar zij vertegenwoordigt het PvdA gedachtegoed toch? Wat is daar mis mee? Waarom zou je zelf betalen voor iets wat iemand anders voor je wilt betalen?

Theo | 30-03-2008 18:24

Trouw/Updaid.nl meldt:
Herfkens mag geld vooralsnog houden.

Het kabinet kan de ruim tweehonderdduizend euro die oud-minister Eveline Herfkens (PvdA) onterecht heeft ontvangen als werknemer van de Verenigde Naties in New York, vooralsnog niet terugvorderen. Volgens minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen (CDA) is dat juridisch onmogelijk.

Reacties:
Theo on 28 maart 2008 15:14 De gewone man had op de hoogte moeten zijn en is altijd de klos, als er iets ondekt wordt, maar in deze regionen is het nepotisme wat de klok slaat.
Een mooi voorbeeld voor de Afrikaanse despoten. ;)Het gaat nb om meer dan een kwart miljoen euro waarmee 120.000 kinderen 3 jaar lang gevrijwaard hadden kunnen worden tegen dodelijke of blijvend letsel veroorzakende malaria.
Zag maar dat ze dat op haar geweten heeft, wat mij betreft.

Theo | 30-03-2008 18:32

Als dit dan niet genoeg is, dan weet ik het niet meer....

VN-document kan Herfkens geld kosten
(Novum) - Een intern stafbulletin van de Verenigde Naties uit 2002 kan oud-minister voor Ontwikkelingssamenwerking Eveline Herfkens (PvdA) geld gaan kosten. In het document, dat aan VN-beambten is gestuurd, staat dat VN-personeel geen geld of vergoedingen mag ontvangen uit andere bronnen dan de VN. Het ministerie van Buitenlandse Zaken is in bezit van het bulletin, maar volgens een woordvoerder geeft het geen juridisch uitsluitsel of Herfkens wist dat ze ruim twee ton aan huursubsidie mocht aannemen.

Minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen (CDA) blijft het standpunt huldigen dat terugvordering pas mogelijk is als nadere informatie van de VN daar aanleiding toe geeft. "De VN is bezig met een intern onderzoek. Als daaruit blijkt dat Herfkens van de regels wist, dan volgt terugvordering. Ik weet niet of het bulletin aan iedereen bij de VN is verstuurd", zegt de woordvoerder. De resultaten van het onderzoek worden deze maand verwacht.

Vorige week bleek tijdens een Kamerdebat dat het kabinet de ruim tweehonderdduizend euro die Herfkens onterecht ontving toen ze bij het VN-ontwikkelingsprogramma UNDP in New York werkte vooralsnog niet kan terugeisen, omdat dit op juridische problemen stuit. Verhagen zei dat niet meer is vast te stellen of Herfkens zelf om de huursubsidie heeft gevraagd of dat het ministerie die haar heeft aangeboden. Eerst moet worden bewezen dat Herfkens wist dat ze de subsidie niet mocht aannemen.

Herfkens heeft eerder gezegd dat zij de huursubsidie nodig had omdat ze in een appartement van minstens honderd vierkante meter op loopafstand van het VN-kantoor wilde wonen.

Theo | 01-04-2008 22:00

PvdA - Partij van de Asocialen? Wie herinnert zich Wim Kok? Nu verdient hij honderduizenden euro´s.......

Mark - m.heerkes@chello.nl | 17-04-2008 23:00

Boeven zijn het, of het nu CDA / PvdA of 'what's so ever' is.
Een parlementaire enquete naar de financiele handel en wandel van ex-ministers etc. waarbij men ook eens kijkt naar hun poliotieke voorkeur + de daarbij behorende peculanten, lijkt nuttig, doch dat zal er wel niet van komen omdat die lieden niet meer politiek verantwoordelijk zijn.
Maar toch....

AS | 18-04-2008 15:23

schande... politici horen juist de wet te kennen. als een bijstands'trekker' een foutje maakt volgt er meteen een boete; zo ook voor mensen met een uitkering.
en de ovberheid gaat maar weer accoord?
wanneer maken we ons eens sterk tegen de grote graaiers en autistische bestuurders?

maria | 19-04-2008 16:19

Als deze links/rechtse dame niet snel dat geld terug betaald, roep ik een ieder op om achterstallige huursubsidies niet meer te betalen totdat iedere cent door dame Hefkens is terugbetaald.
Kom op mensen voor zo'n schandaal moeten we op de barricade!!!!

john | 22-04-2008 22:09

Hier mijn E-MAIL, geef gehoor dit laten wij belastingbetalers die voor iedere cent hard moeten werken toch niet over ons heen komen.
Dit is werkelijk de omgekeerde wereld, nu niet alleen meer roepen, maar ook een daad stellen.
Reageer!!!!!!
jreinartz@hetnet.nl
jreinartz@hetnet.nl

John | 22-04-2008 22:15

eat een schande. er gaat kapitalen naar ambtenaren die met vergrootglazen kijken of de formuliertjes van bejaarden wel correct zijn ingevuld en owee zo nee, fikse boete.
geldt ook voor bijstandsmensen en zelf maakte ik mee dat mijn ww-formulier te laat zou zijn (echt op tijd verstuurd)(let wel na 40 jaar werken en voor... 120 euro uitkering.... ik werd direct gekort!
en deze mevrrouw zou niet terug hoeven betalen?
kunnen we niet eens een werkgroep instellen die de overheid gaat aanklagen voor wanprestaties en oneerlijk gedrag?
moeten we het allemaal maar nemen?
en dat mens (?) werkt
aan armoedebestrijding....

marie-agressief | 13-05-2008 15:52

dat de P.v.d.A. vergeten is wie de partij groot hebben gemaakt, blijkt steeds meer.
ook hier nemen de zakkenvullers de zaak over. eens zien hoeveel er bij de volgende verkiezingen weer op de partij stemmen.
ik niet weer.

S.Burgsma | 27-05-2008 18:12

Mensen als mevrouw Herfkens maken mij misselijk. Mevrouw Herfkens vind zichzelf verheven boven de gewone mens waardoor de gangbare regels voor haar niet gelden.

Mogen wij even overgeven!
Riep de fractie van de Tegenpartij in koor. ;-)

Flupke | 28-05-2008 10:49

Wie kan mij het adres van deze gangster bezorgen ? b.v. d.

dick verdouw, hengelo (ov) | 28-05-2008 13:45

1  |  2
Reageer
Nieuw bericht