Foto: Maarten Kools Foto: Maarten Kools

Radicale Vernieuwers 2013

Het Nieuwe Leren: alle macht aan de leraar

18 maart 2013
Leestijd:

Volgens innoverende docent Jelmer Evers moet het in het onderwijs om de individuele verhalen gaan.

'Flipping the classroom is overgewaaid uit Amerika en ik ben er vanzelf naartoe gegroeid. Zo radicaal nieuw is het niet hoor, aan universiteiten gebeurt het al langer. Ik had te weinig tijd voor directe uitleg en daarom nam ik de lessen over stof die ik wilde behandelen op en zette ze op YouTube.

De vragen die zo'n les opriep, besprak ik vervolgens met de klas. Als het goed is, maak je door die omdraaiing meer tijd vrij voor echte interactie.'

Jelmer Evers (37) geeft sinds vier jaar les op UniC, een innovatieve school in Utrecht. Hij studeerde Internationale Betrekkingen, deed een postdoc bij Instituut Clingendael en besloot het onderwijs in te gaan, vooral dankzij een stage in het township Mamelodi in Zuid-Afrika. 'De beste les die ik ooit heb gehad.'

UniC gaat uit van de gedachte dat leerlingen als ze geïnspireerd en gemotiveerd zijn, verantwoordelijkheid kunnen nemen voor hun leerproces. Het Nieuwe Leren, heette dat ooit. Dat het Nieuwe Leren van bovenaf door Het Studiehuis werd opgelegd, noemt Evers 'een kapitale fout, waardoor het ten onrechte een besmette term is geworden'. De afgelopen paar jaar is er een conservatieve reactie op gekomen, zegt hij. 'Daar hebben we last van, zoals we ook hinder hebben van die lijstjesmanie van onderwijssocioloog Jaap Dronkers en anderen. Het draait op scholen straks alleen nog maar om doorstroming en eindexamengemiddelden, daar zitten nogal wat perverse prikkels in.'

Felle stukken

Volgens Evers moet het in het onderwijs gaan om individuele verhalen, niet om het produceren van eenheidsworst. 'Zaken als creativiteit en analytische vaardigheid kun je als docent totaal niet mee laten tellen. De cijfers van de schoolexamens en die van het centraal examen zijn aan elkaar gekoppeld, dus er wordt maar één soort prestaties gemeten.'

Evers bemoeit zich met de onderwijsdiscussie door felle stukken te schrijven, onder andere op zijn eigen blog Bits and History, dat eerst over geschiedenis ging maar inmiddels vooral over onderwijs gaat. 'Leerlingen worden afgerekend door middel van een volstrekt achterhaalde examenvorm, dat is niet meer aan ze te verkopen. Als kinderen het niet relevant vinden wat ze leren, dan haken ze af en vallen ze uit.'

Het systeem zit muurvast volgens Evers, en de oplossing moet worden gezocht in een grotere rol voor de docenten. Hij is via crowdfunding op zoek naar geld om daar in oktober een bundel over te publiceren: Het alternatief. In dat boek zal door internationale onderwijsexperts een route worden geschetst naar beter onderwijs. 'Docenten zijn nu gemarginaliseerd, ambtenaren en bestuurders hebben het heft in handen in de onderwijswereld. In de Onderwijsraad zit niet één leraar, dat is echt bizar. De enorme, overbodige managementlaag om het onderwijs heen moet verdwijnen. Die taken kunnen prima door leraren zelf worden uitgevoerd. Zo maak je het beroep meteen afwisselender.'

Dat dat lestijd kost, is geen probleem volgens Evers. 'We kunnen best wat mínder lesgeven. Je kunt beter één heel goeie les geven dan drie middelmatige.'


Naar de website van Jelmer Evers

Over Mischa Cohen

Mischa Cohen (1957) werkt sinds 1988 bij Vrij Nederland, daarvoor enige tijd als freelancer. Hij was achtereenvolgens eindredacteur van de kleurenbijlage, chef Kunst en Cultuur, chef eindredactie en is nu schrijvend redacteur. Hij studeerde Nederlands aan de Universiteit van Amsterdam.

Radicale Vernieuwers 2013

Vrij Nederland Redactie

Radicale vernieuwers: 23 ideeën voor een betere wereld

De interessantste eenlingen en collectieven die zoeken naar oplossingen.

Radicale Vernieuwers 2013

David Hompes

Sistah: grote zus voor tienermeisjes

Aan de hand van onderwerpen als pesten, loverboys of eerwraak organiseert Sistah bijeenkomsten voor meiden.

Radicale Vernieuwers 2013

Tomas Vanheste

Wij Willen Zon: niet wachten op de staat

Marjan Minnesma nam veel risico's om goedkoop zonnepanelen in te kopen voor een grote groep mensen.

Radicale Vernieuwers 2013

Maurits Martijn

FairPhone: geen mobiele moordenaar

FairPhone wil een eerlijke telefoon maken die mens en natuur zoveel mogelijk spaart.

Radicale Vernieuwers 2013

David Hompes

Zorgvoorelkaar.com: marktplaats voor vrijwilligers

Ook drukke mensen willen wel vrijwilligerswerk doen, als het past. Zorgvoorelkaar.com brengt vraag en aanbod bij elkaar.

Thijs de la Court: duurzame wethouder

Jaco Alberts

Eddie the Eagle Museum: door alle hokjes heen

David Hompes



Dit is goed! Ik ontvang graag wekelijks verhalen in mijn inbox

E-mailadres *
Ja, ik wil graag de VN Nieuwsbrief ontvangen

Neem nu een
abonnement
Jaar
Half jaar
Kwartaal
Proef
Papier en digitaal
Alleen digitaal