Prinsesje speelt baantje

18 april 2011
Leestijd:

De RTL-serie ‘Mijn geheime missie’ wil via klassieke dramawetten thuismoeders aan het werk helpen.

Bij RTL zijn ze naar eigen zeggen 'vrij goed' in aanvoelen wat er leeft. Vandaar dat 'werkloosheid' dit seizoen het thema is. Speciaal voor de vrouwelijke doelgroep brengen ze Mijn geheime missie - serie waarin thuisblijfmoeders hulp krijgen bij het herintreden op de arbeidsmarkt. Een loffelijk streven - zeker in Nederland, waar meer dan de helft van de volwassen vrouwen nog altijd niet op eigen benen kan staan.

Maar zo ongezellig mag de boodschap in dit prinsesjesland natuurlijk niet zijn. Dus heet het dat het programma vrouwen wil stimuleren om 'hun eigen keuzes te maken' en 'de dingen te doen die jij leuk vindt'. Bronwatermerk Crystal Clear is het daar om raadselachtige redenen helemaal mee eens. Dat sponsort Mijn geheime missie, en behoorlijk genereus. Telkens schommelt er zo'n flesje door het beeld. Aan BN'er Daphne Deckers, zelf moeder van twee, werd de presentatie toevertrouwd. Volgens de zender weet zij immers 'als geen ander' hoe 'lastig' de combinatie is. 'Ik ben gewoon dit programma,' verklaarde ze zelf in het AD. En: 'Veel moeders willen wel werken, maar weten niet hoe ze het moeten aanpakken. De sluitingstijden van de crèche matchen niet met de openingstijden van winkels of kantoren.'

Pardon? In werkelijkheid toont ongeveer elk onderzoek aan dat Nederlandse moeders nauwelijks bereid zijn om hun leven anders in te richten dan ze nu doen - al was de kinderopvang geheel gratis. Bovendien weet iedere wél werkende moeder dat het matchprobleem pas begint ná de crècheperiode, als je te maken krijgt met de gekmakende basisschooltijden.

- Ze weigert de baan: 'Het is nog niet het moment voor mij'

Des te benieuwder begaf ik me vorige week woensdag maar eens naar RTL 4. In deze vijfde aflevering maakten we kennis met de negenendertigjarige Gaby, voorheen shopmanager bij H&M, tegenwoordig 'honderd procent thuis' voor haar achtjarige dochter en vijfjarige zoon. Vanwege haar 'moederinstinct' wil ze namelijk 'van elke seconde genieten' - wat nog een hele toer moet zijn met leerplichtige kinderen. Maar het begon 'toch weer een beetje te kriebelen', aangezien Gaby diep in haar hart 'heel ambitieus' is. En dus gaat ze een week stage lopen bij een modevertegenwoordiger. Al die tijd moet haar man het thuis alleen zien te redden, o jee.

Ook het zwaar gescripte format van Mijn geheime missie blijkt weer dankbaar te putten uit klassieke dramawetten: held begint monter aan de opdracht van hogerhand, dan zit het even lelijk tegen, waarna de catharsis zich aandient.

Gaby moet straks 'een grote klant' zien binnen te halen, maar eerst zijn haar verkoopskills aan de beurt. Geen overbodige luxe. Zo zien wij haar een stof met luipaardmotief hardnekkig aanprijzen als een tijgerprint. Dan moet ze ineens - nog meer tegenslag! - een modeshow presenteren. Of ze al 'klotsende oksels' heeft, informeert Daphne Deckers in haar geinige meisjeslingo. Intussen laat ze Gaby op de laptop beelden zien van man Richard die de aardappels laat aanbranden, hulpeloze blikken werpt op de afwas en druk telefoneert met de zaak terwijl hij speelt met de kinderen. Vertederd kijkt ze toe.

De modeshow aan het eind van de week verloopt rampzalig. Gaby presenteert de nieuwe collectie met het enthousiasme van een uitvaartleider. Niettemin biedt het stagebedrijf haar een vaste baan aan, want zo staat het nu eenmaal in het format. Die weigert ze, na samenspraak met haar man. 'Uiteindelijk,' zegt Gaby, 'is het nu nog niet het moment voor mij.' Daphne Deckers reageert verrukt. 'Als jij kiest om thuis te blijven, prima!'

Ach ja. Echte prinsesjes pak je per slot ook hun privileges niet af.

Over Elma Drayer

Elma Drayer (Drachten, 1957) is sinds april 2010 mediacolumnist.

 

Carolina Lo Galbo

‘Ik had best willen sterven in het harnas'

Paul Witteman over twijfel, muziek en leven na P&W

Blog

Thijs Broer

Hoe Zwarte Piet van kleur verschoot

De roetpieten van het Sinterklaasjournaal

Column

Elma Drayer

Vier jaar mediacolumn: een terugblik

Vier jaar de mediacolumn van Elma Drayer: een terugblik

Reportage

Kelli van der Waals

Wraakporno

Wraakporno: wat te doen tegen de business van woede en jaloezie?

Column

Elma Drayer

IS, James Foley en de journalistieke plicht

IS, James Foley: niemand kan zich meer beroepen op onwetendheid

Dit is goed! Ik ontvang graag wekelijks verhalen in mijn inbox

E-mailadres *
Ja, ik wil graag de VN Nieuwsbrief ontvangen

Neem nu een
abonnement
Jaar
Half jaar
Kwartaal
Proef
Papier en digitaal
Alleen digitaal